Colin Koopman, profesor adjunto de Filosofía de la Universidad de Oregon,
conferencia en la Universidad Estatal de Oregon, el 3 de diciembre de 2013.
En su conferencia sostuvo que el gran número
de evidencias de los instrumentos que se emplean en la política contemporánea desde la vigilancia masiva para financiar el
capitalismo a los grandes datos sugieren que podemos estar en medio de nuevas
condiciones políticas.
Algunos han tratado de conceptualizar estas asociaciones en términos tales como "la sociedad de la información" o una "nueva cultura de los medios", mientras que otros las amalgaman como parte de un animal híbrido llamado "neoliberalismo".
Algunos han tratado de conceptualizar estas asociaciones en términos tales como "la sociedad de la información" o una "nueva cultura de los medios", mientras que otros las amalgaman como parte de un animal híbrido llamado "neoliberalismo".
En su
presentación, Koopman aboga por una conceptualización diferente de lo que está
en juego hoy políticamente para nosotros. Su análisis es foucaultiano en cuanto
centra la atención de las capacidades del Estado y de las formaciones institucionales
hacia los problemas internos y a los modos emergentes de poder (o la conducta
de la conducta).
Construido
a partir de los análisis de Michel Foucault del Biopoder y la adopción de un enfoque metodológico basado en la Genealogía, Koopman propone un nuevo concepto
titulado InfoPower (especificando la
intersección entre la información y el poder).
Colin Koopman
es profesor adjunto de Filosofía de la Universidad de Oregon. Su investigación es
sobre todo en, y a través de las tradiciones filosóficas del Pragmatismo y de
la Genealogía, con un ojo puesto en el uso de estos enfoques distintivos en
relacion a temas de actualidad en la
filosofía política.
Información recibida
Genealogy as Critique: Foucault and the Problems of Modernity (2013)
7 February 2013 by Clare O'Farrell
Colin Koopman, Genealogy as Critique:Foucault and the Problems of Modernity, Indiana University Press, Series: American Philosophy
Description
Viewing Foucault in the light of work by Continental and American philosophers, most notably Nietzsche, Habermas, Deleuze, Richard Rorty, Bernard Williams, and Ian Hacking, Genealogy as Critique shows that philosophical genealogy involves not only the critique of modernity but also its transformation. Colin Koopman engages genealogy as a philosophical tradition and a method for understanding the complex histories of our present social and cultural conditions. He explains how our understanding of Foucault can benefit from productive dialogue with philosophical allies to push Foucaultian genealogy a step further and elaborate a means of addressing our most intractable contemporary problems.
Viewing Foucault in the light of work by Continental and American philosophers, most notably Nietzsche, Habermas, Deleuze, Richard Rorty, Bernard Williams, and Ian Hacking, Genealogy as Critique shows that philosophical genealogy involves not only the critique of modernity but also its transformation. Colin Koopman engages genealogy as a philosophical tradition and a method for understanding the complex histories of our present social and cultural conditions. He explains how our understanding of Foucault can benefit from productive dialogue with philosophical allies to push Foucaultian genealogy a step further and elaborate a means of addressing our most intractable contemporary problems.
Table of contents
Acknowledgments
Introduction: What Genealogy Does
1. Critical Historiography: Politics, Philosophy & Problematization
2. Three Uses of Genealogy: Subversion, Vindication & Problematization
3. What Problematization Is: Contingency, Complexity & Critique
4. What Problematization Does: Aims, Sources & Implications
5. Foucault’s Problematization of Modernity: The Reciprocal Incompatibility of Discipline and Liberation
6. Foucault’s Reconstruction of Modern Moralities: An Ethics of Self-Transformation
7. Problematization plus Reconstruction: Genealogy, Pragmatism & Critical Theory
Colin Koopman is Assistant Professor of Philosophy at the University of Oregon and author of Pragmatism as Transition: Historicity and Hope in James, Dewey, and Rorty.
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